Proeven - Reisverslag uit Fundong, Kameroen van Anouk Hienekamp - WaarBenJij.nu Proeven - Reisverslag uit Fundong, Kameroen van Anouk Hienekamp - WaarBenJij.nu

Proeven

Door: Anouk Hienekamp

Blijf op de hoogte en volg Anouk

14 Mei 2014 | Kameroen, Fundong

Dinsdag 6 mei

Weer een dagje stage. Amber voelde zich niet lekker, dus die bleef eerst even thuis. In de klas waren de juffen een beetje in een slechte bui. Ze waren heel de tijd bezig met kinderen slaan en de kinderen deden niets goed.
Na een half uurtje werd ik er helemaal gek van. Ik ben toen even naar Dewi en Emily gelopen. Ze waren bezig met stempelen, dus ik dacht: ik ga foto’s maken.
Na een tijdje was het tijd om ICT les te gaan geven. De computers stonden aan, de kinderen wilden net beginnen en toen viel de stroom uit. Leuk…. nou les ging gelijk niet meer door.
Na een tijdje in de les te hebben gekeken gingen we met class 5 een sport activiteit doen. Ik had 200 meter springtouw gekocht van het geld dat ik van mensen heb gekregen. Dit had ik maandagavond met Amber in allemaal stukjes geknipt. De kinderen hadden heel veel plezier! Het was super leuk om te zien! De leerlingen konden het ook allemaal erg goed. Daarna alle springtouwen aan de school gegeven. Uit de 200m heb ik 2 lange gehaald en 76 kleine.

Woensdag 7 mei

Amber voelde zich nog steeds niet goed. Ik bleef dit keer met haar thuis, want er kwamen allemaal mensen ons huis schilderen. Na een tijdje kwam de schilder even bij mij zitten. Ik was bezig met huiswerk en Amber lag op bed. Hij vroeg of ik wat eten voor hem wilde maken en of ik thee wilde maken. Nou ja, dat vond ik geen probleem, want hij was voor ons aan het werk. Daarna vroeg hij of ik een laptop voor hem wilde kopen. Nou dat ging ik dus niet doen. Hij vroeg later nog of ik getrouwd was, ik zei dat ik alleen verloofd was. Hij baalde, want hij wilde met mij verloven. Nou dat zag ik niet zo zitten, ik antwoorde dat mijn verloofde dat niet zo leuk zou vinden en dat hij beter een meisje in Kameroen kon zoeken. Maar daar was hij het niet zo mee eens. Toen was er een lange tijd een gênante stilte.
Gelukkig kwamen Tara en Jacoline terug! Hij ging toen gelijk weer aan zijn werk. Heel de dag durfde ik hem niet aan te kijken, maar ik heb hem nog gewoon gedag gezegd toen hij weg ging.
In de middag ging ik wel mee naar huisbezoeken. We zouden naar twee huizen gaan kijken, maar dit werden uiteindelijk 5 huizen. Ik vond het heel interessant om te zien. Je zag goed het verschil tussen de rijke en arme kinderen. Een meisje op school draagt altijd mooie truitjes over haar uniform, dus ik dacht dat zei rijk was. Toen we bij haar huis aankwamen woonde ze in een typisch Afrikaans huisje, maar haar moeder was naaister, vandaar alle mooie truitjes. We kregen nog bananen, drinken en we moesten heel veel foto’s bekijken. Het vreemde was, dat heel veel huizen wel een tv hadden en een video/dvd speler. Ze zaten dan op krukjes in het donker naar de tv te kijken.

Donderdag 8 mei

Amber moest die ochtend bloed prikken. Eerst zou Naomi mee gaan, maar die moest opeens heel snel naar het ziekenhuis. Dus zij kon niet meer mee. Ik wilde Amber niet alleen laten gaan, dus ik ben met Amber naar het ziekenhuis gegaan. We zijn 1,5 uur bezig geweest. Bloedprikken, uitslag afwachten en weer lang wachten op de dokter voor medicijnen. Ze konden niet goed vinden, wat Amber nou echt had. Ze was tyfus positief, maar toen ze weg ging heeft ze een injectie gehad voor tyfus. De dokter zei dat ze daarom positief was, dus er was niets aan de had.
We gingen weer door naar stage, op stage gingen we meerdere ICT lessen geven. Nu deed de stroom het wel. De leerlingen moesten in word een zin typen: my name is …. Sommige leerlingen konden dit heel goed en sommigen konden het echt niet. Er zat een heel groot verschil in. We zouden later nog een les geven, maar die ging opeens niet meer door.
De leerlingen hadden pauze, en Emily en ik gingen bij de leerkrachten staan om te praten. We hebben toen sugarcane op; gewoon suikerriet. Je moest het afscheuren met je tanden en dan moest je het sap opzuigen en harde schil weg gooien. Het was best lekker om een keer te proberen. De leerkrachten waren ons in ieder geval heel erg aan het uitlachen, omdat we het eerst niet durfden te proberen. Annemarie duwde de sugarcane gewoon bijna in mijn mond, omdat ik het moest proberen.
In de middag kwamen Theodore en Cedrick (leerkrachten van school) op bezoek bij ons. We hebben gezellig met ze gepraat, en daarna hebben we ze geholpen om ons toe te voegen op Facebook. Ze wilden graag vrienden met ons worden haha. In de avond gingen we bij Britt en Eline eten. Weer lekker patatjes!

Vrijdag 9 mei

Emily, Tara en ik zijn naar Bamenda geweest voor boodschappen en voor stoffen. Op de heen weg moesten we heel vaak stoppen. Dan moesten we onze paspoorten laten zien bij soort douane/ grenswachters. We hebben alleen een kopie van ons paspoort, want de zusters hebben onze paspoort opgeborgen na de inbraak. We kwamen weer bij een huisje aan en weer moesten we stoppen. We lieten onze kopie zien en we moesten opeens uit de auto. We moesten vertellen wat we hier kwamen doen en hoelang we zouden blijven. Omdat we een kopie van ons paspoort hadden, moesten we een stempel.
Eerst moesten we naar het guesthouse om Basil op te halen om mee te gaan naar de markt. Als we alleen zouden gaan, dan zouden we dik afgezet worden, vandaar dat Basil mee ging. Het was super moeilijk om een leuke stof te kiezen. Er waren zoveel leuke, het was heel moeilijk! Na een tijdje hadden we alle drie een paar op het oog. Na een rondje langs alle leukste stoffen, hadden we eindelijk de leukste gekozen. We hebben alle drie een eigen stof voor een jurkje en een gezamenlijke stof voor een rokje en portemonnees. We zijn naar drie supermarkten geweest, omdat er heel veel dingen niet waren. Ook hadden we van de Amerikaanse dokter gehoord dat er een winkel was waar je vlees kon kopen. We hadden vlees in blik verwacht, maar het was een echte slager, waar we ook kaas konden kopen. Daarna gingen we naar huis. De rest van de dag hadden we schoongemaakt, huiswerk en film gekeken.

Zaterdag 10 mei

Wat ik heel de dag gedaan heb weet ik niet meer haha. In de avond gingen we uit. We hadden Theodore en Cedrick gevraagd of ze met ons mee wilden. Ook hadden we Elvis (de bouwvakker, die alles in en rondom het huis maakte) gevraagd. We kwamen eerst Elvis tegen, hij had al heel veel gedronken. Later kwamen Theodore en Cedrick tegen. We gingen eerst wat drinken bij Havana, we vroegen aan Theodore en Cedrick of we nog ergens konden dansen. Ze wisten een andere club waar dat beter kon dus we gingen daar heen. Havana was eigenlijk meer een bar, er stonden tafeltjes en hele grote boxen en een barretje. We gingen naar een iets grotere club. Daar was een extra ruimte om te dansen. We waren de enige meiden. We hebben heel de avond gedanst. De mannen dansen heel erg goed. Ze moesten ons leren dansen haha. Ook was het wel lekker om na 6 weken eindelijk weer eens drank te drinken haha. We lagen om 12 uur in bed. We gingen al om half 8 naar de club.

Zondag 11 mei

We gingen laat slapen, dus het lukte eindelijk een beetje om uit te slapen. Vandaag gingen we op bezoek bij een het huis van de ouders van een juf van school. We hadden om 10 uur bij de kerk afgesproken, om 5 over 10 stond de juf bij ons huis. De Afrikanen waren dit keer sneller dan ons. Ze ging een taxi’s regelen en we moesten naar de kerk lopen om Annemarie op te pikken en een taxi te nemen. Er was nog maar 1 taxi, dus wij zouden met z’n zevenen in de taxi gaan en de juffen zouden we bij de taxi ophaalplaats ontmoeten. Ik kreeg het kindje van Annemarie op schoot, want die lag nog te slapen. Super schattig! Toen we bij de taxi ophaalplaats waren moesten we nog even wachten op de juffen. Ze nam helaas toen het kindje over.
We gingen door naar Fundong. We moesten onderweg nog ons paspoort laten zien. Die man wilde liever alleen onze namen weten, want hij las iedereens naam en wilde weten wie wie was.
Eerst gingen we naar een waterval. Was weer super glad en steil, maar we mochten niet helemaal naar beneden. We gingen even wat drinken in een cafeetje, daarna gingen we naar het huis van de juf haar ouders. We kregen heel veel fruit te eten en dingen te proberen: treetomato, mango en passievrucht. Ook hadden ze kippen, cavia’s en heel veel andere soorten groenten. We vroegen of ze de cavia’s als huisdieren gebruikten, maar ze eten het. Ze vroegen of wij er 1 wilden kopen, om het te proberen. Ook kochten we 3 kippen. We kregen nog een tas met fruit mee naar huis.
In de taxi die voor ons reed zat een koe opgevouwen in de achterbak. Hij leefde nog, het was geen prettig gezicht. De kippen hebben met eten in een washok gedaan en de cavia in een ander washok. Super grappig om opeens 3 kippen te hebben.

maandag 12 mei

Een dagje stage. We zijn van groepjes geruild, dus ik zit nu met Emily in een klas. We gingen een les voorbereiden in de klas. De leerlingen waren de klas even uit om een liedje te oefenen.
In de middag zouden we feesthoedjes gaan maken, dus we hadden even de tijd nodig om voor te bereiden. Ook hadden we voor de pauze heel veel ballonnen opgeblazen. Emily en ik gingen nog even naar huis om stiften te halen, want die waren we vergeten.
In de pauze waren alle kinderen door het dollen heen met de ballonnen. We hadden er alleen niet genoeg voor alle kinderen, dus er was af en toe wel geruzie.
Na de pauze gingen we feesthoedjes maken. Eerst met de uit Nederland gekregen stiften kleuren en daarna maakten wij de hoedjes.
Toen de dag over was, hebben we Max (een jongentje uit onze klas, hij woont in het weeshuis) mee naar huis genomen. We hadden hem brood met chocolade pasta beloofd. We kwamen thuis en het brood was op. Ik ben toen met Tara brood gaan halen. Over een stuk van 5 minuten, hebben we half uur tot drie kwartier gedaan. Het regende zo hard! We hebben eerst lang moeten schuilen, toen gerend naar de kantine, toen weer schuilen, toen onder de paraplu naar het bewakershokje, weer schuilen, toen weer rennen onder een paraplu naar het huis.
In de middag kwam Annemarie om de cavia te doden. Het is heel normaal om cavia te eten hier, dus wij wilden het wel proberen. Ik kreeg een stukje hart van Naomi, nou dat ging ik dus echt niet eten. Ik heb dus geen cavia op, het bleek naar kip te smaken.

  • 14 Mei 2014 - 13:41

    Andre:

    Hoi Anouk, jullie raken helemaal ingeburgerd daar, klinkt leuk. Blijf wel voorzichtig doen he!!

  • 14 Mei 2014 - 14:02

    Jose De Krijger:

    Dag Anouk,

    Weer veel gezellige verhalen op professioneel- en privé gebied!
    Fantastisch de beelden van de ballonnen en de touwen/touwtjes , wat in onze ogen eenvoudig materiaal met kids kan doen!
    Houd de vreemde mannen van het lijf! Goed dat Rik stand-in is als verloofde!!!!!

    Groetjes voor allemaal, Groet, José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Fundong

Mijn eerste reis

De Stem van Dordt 15-jan 2014
Dordtse studenten gaan de lokale bevolking in Bamenda helpen in onder meer ziekenhuizen en scholen.
DORDRECHT - Acht studenten van het Da Vinci College in Dordrecht gaan eind maart naar Bamenda in Kameroen om daar stage te lopen.
Ze gaan onder meer in ziekenhuizen en op scholen de lokale bevolking helpen. Dordrecht heeft een stedenband met Bamenda.
Vrijdag 28 maart is het zover. Dan gaat een groep studenten naar Bamenda, vertelt André Schoonhoven, coördinator International Office van het Da Vinci College.
“Een drietal volgt de opleiding Verpleegkunde, drie studenten volgen de opleiding tot Onderwijsassistent en daarnaast nog twee studenten, Pedagogisch en één Maatschappelijke Zorg. Allemaal zorg- en welzijn dus.
Zij gaan meehelpen in een ziekenhuis, bij een weeshuis en een school, bijvoorbeeld.
Het is gewoon een stage, net als in Nederland, maar dan in een andere omgeving. Waardoor je kansen krijgt die je anders niet zou krijgen. Het zijn uitdagende omstandigheden; de kans om te leren is heel groot.”
De studenten blijven tien tot twaalf weken in Kameroen. “Het zal een hele schok zijn om in zo’n andere cultuur terecht te komen, maar de studenten worden goed begeleid en hun veiligheid staat voorop.
Er gaat ook een docent techniek mee, die gaat kijken wat de mogelijkheden daar zijn op het gebied van Bouw en Techniek. Want we merken dat daar vraag naar is vanuit de mensen in Bamenda.
Het moet een duurzaam project worden. We gaan er van uit dat dit de eerste stap is in een meerjarige samenwerking”, aldus André Schoonhoven.

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2014

Tranendal in de bergen bij Njinikom

01 Juni 2014

RTV Dordrecht deel 2

19 Mei 2014

Met de jeep en te paard de binnenlanden in

15 Mei 2014

Uitzending RTV Dordrecht

14 Mei 2014

Proeven
Anouk

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 23185

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 07 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: