Markt en nog meer bezoek - Reisverslag uit Njinikom, Kameroen van Anouk Hienekamp - WaarBenJij.nu Markt en nog meer bezoek - Reisverslag uit Njinikom, Kameroen van Anouk Hienekamp - WaarBenJij.nu

Markt en nog meer bezoek

Door: Anouk Hienekamp

Blijf op de hoogte en volg Anouk

08 April 2014 | Kameroen, Njinikom

Zondag 6 april:
We gingen naar de kerk. Door de inbraak hadden we een Amerikaanse dokter ontmoet. Die wilde ons rondleiden en ons meenemen naar de kerk.
Op zondag is iedereen heel erg mooi gekleed. Alle kinderen hebben hele mooie kleren aan en vrouwen op hele hoge hakken. De kerkdienst heb ik niet zo goed verstaan. Het geluid van de microfoon stond niet zo hard, waardoor we het gebed niet hoorden. De liedjes die er gezongen waren klonken heel mooi. Tijdens de dienst werden we verwelkomd door de kerk en er werd nog verteld dat er bij ons was ingebroken en de mensen zouden voor ons bidden. Aan het einde kregen we nog allemaal handjes van mensen. We gingen even terug naar het huisje (kerk is 5 minuten lopen) om geld te halen voor de markt.
De Amerikaanse dokter ging mee naar de markt, onderweg naar de markt had ze een aantal winkeltjes laten zien die altijd open waren. De markt was 30 minuten lopen. Het was naar beneden toe, das dan niet zo erg in de hitte.
Op de markt lag van alles. Vis met allemaal vliegen erop, stoffen, groente, keukenspullen, douchespullen, sigaretten, en nog meer groente. De markt was dit keer niet zo groot, omdat het op zondag was. Na groente ingekocht te hebben, zijn we naar de benzinepomp gegaan om yoghurtjes en drinken te halen. Onderweg naar huis hebben we nog in een winkeltje water, koekjes, popcorn, brood en nog meer dingetjes gekocht.
De weg waar we over moesten lopen is van zand, gaten in de weg, grote en kleine stenen. De terugweg was wat zwaarder, het was warm en iedereen liep met een tas of met flessen. We hebben daarna een rustig middagje gehad. Ik had even de kamer geveegd en later heb ik met Naomi de keuken schoongemaakt. We gingen allemaal vroeg naar bed, want je moet hier om 7 uur beginnen.

Maandag 7 april:
Vandaag begon de eerste stage dag. We hadden afgesproken er om 11 uur te zijn. Daarvoor lekker rustig ontbijten, spullen klaar leggen en nog even internetten.
Om 11 uur gingen naar de school. Toen Emily, Dewi en ik binnen kwamen, gingen alle kinderen staan er zeiden:”goodmorning”.
We moesten even praten met de directeur, over wat we moesten doen en wat de werktijden waren. We kregen een aantal boeken en we moesten de volgende dag meteen een rekenles geven. De les maakte niet veel uit, we mochten kiezen welk hoofdstuk. Ze vinden alles goed.
Daarna hebben we een uur lang gekeken hoe een leerkracht les aan het geven was. De kinderen zitten met z’n 3e of 4e aan 2 tafeltjes. De kinderen steken hun vinger op, dan knippen ze met hun vingers en roepen sir om de aandacht de krijgen. Als ze de beurt hebben staan ze op om het antwoord te geven.
De spulletjes die ze hebben zijn niet zo veel. Er hangen posters aan de muur, bijvoorbeeld de kaart van de wereld, maar dan is heel de onderkant kapot. We zaten achterin de klas, de kinderen zaten steeds stiekem achterom kijken. De les was afgelopen en we konden eindelijk onze eigen activiteiten doen. We gingen met de kinderen springtouwen, tikkertje en een bal spelletje doen.
Het uitleggen was nog best moeilijk! We waren van plan wc-tikkertje te doen, maar dat kregen we echt niet uitgelegd. Dus we maakten er maar normaal tikkertje van.
De groep hadden we verdeeld en we waren eindelijk begonnen. De kinderen vonden het super leuk en ze waren heel erg aan het lachen. We waren 5 minuten bezig en toen begon het keihard te regenen! Balen! Iedereen naar binnen rennen en we gingen met de leerkrachten nog even praten.
Op een gegeven moment werd het een beetje stil. We zaten met twee mannelijke leerkrachten, waarvan 1 opeens zei: ik wil wat vragen. Hij begon dat het meestal is al een vrouw een ring draagt om hun ringvinger dat het betekend dat ze getrouwd is. Dus ik antwoorde heel stoer: Ja we zijn alle drie getrouwd, toen was het stil. En we mochten even later naar huis.
Na stage ervaringen uitgedeeld te hebben met de andere meiden, ben ik begonnen met aardappelen te schillen. Er stond aardappelschijfjes met kip en sperziebonen op het menu. We hadden aan de kantine gevraagd of ze kip wilde klaarmaken, eindelijk een keer weer normaal vlees, geen vlees uit een blikje wat eruit ziet als kattenvoer (ook zo ruikt eigenlijk). Ik heb 1,5 uur in de keuken gestaan, want aardappelschijfjes bakken in een mega slechte pan is super moeilijk. Na het eten gingen we allemaal even internetten. Ik had even gebeld met mijn ouders, even beetje hart luchten en gewoon gezellig gekletst.
Toen ik terug kwam schrok ik van de bewaker die achter een muurtje zat. Ik ging even gezellig thee drinken met Naomi H en Jacoline. Tijdens het kletsen begon ik opeens te gillen! Er was een muis! Wij gillend op de stoelen staan. Er kwamen steeds meer mensen binnen gedruppeld. Iedereen rende weer naar buiten of sprongen meteen op de stoelen. We gingen maar de bewaker erbij halen. Hij kon de muis niet vinden en ging weer weg. Naomi H bleef toch doorzoeken en begon toen ook te gillen. Zij zag hem ook, Jacoline ging ook kijken en zag hem ook. Precies de mensen die Lariam slikken (de malariatabletten, een bijwerking kan zijn dat je waanbeelden krijgt), dus iedereen geloofde het even niet.
Toch nog even de bewaker erbij halen, en hij bevestigde dat er een muis zat. Weer iedereen gillen, toen ging de bewaker hem proberen weg te halen, maar het lukte niet. De muis was al weer weg. We wilden gaan slapen, toen Naomi langs een tas liep kwam daar de muis achter vandaan. Weer gillen! Alles goed dichtgedaan en daarna lekker geslapen.

dinsdag 8 april:
Vroeg op want we moesten om 7uur bij de school zijn. We liepen de klas in, weer heel de klas opstaan en goodmorning zeggen. We gingen een half uurtje kijken hoe de leerkracht les gaf. Daarna mochten we zelf les geven, een rekenles.
Les geven is in het Engels echt super moeilijk. De kinderen vonden de les heel erg leuk. Ze hebben zelf het volkslied voor ons gezongen. Het klonk echt super mooi, alle kinderen staan. Daarna mochten we weer verder met onze buitenactiviteiten. Dit keer heerlijk in het zonnetje, niet bij nagedacht om zonnebrand op te doen, uitkomst verbrand.
Ik stond bij het spelletje tikkertje, de kinderen trokken soms de hesjes uit mijn handen om de tikker te zijn. Of ze hielden hun vinger tegen mijn gezicht aan. Het was wel heel leuk dat ze zo enthousiast waren!
Na onze les gingen we even bespreken wat we nog meer konden doen. Het was niet echt veel, we moesten maar weer gaan kijken bij de leerkracht of een les voor morgen voorbereiden. Dat hebben we dus maar gedaan.
We gingen samen een tekenles voorbereiden. Om een voorbeeld te maken vroegen we om kleurpotloden. Er was 1 doos voor heel de school. Morgen dus even eigen kleurtjes meenemen.
De directeur had nog voor ons opgeschreven hoe groot de klassen waren. Het gaat hier niet met groepen maar met klas. Klas 1 a heeft 49 leerlingen, klas 1 b heeft 33 leerlingen, klas 2 heeft 49 leerlingen, klas 3 heeft 56 leerlingen, klas 4 heeft 65 leerlingen, klas 5 heeft 63 leerlingen en klas 6 heeft 55 leerlingen.
Er is dan ook nog een kindergarden, daarvan weet ik niet hoeveel kinderen er zijn.
We mochten alweer best vroeg naar huis, want we kunnen niet zoveel doen. De school heeft vakantie, behalve klas 6. Want die heeft binnenkort examen, dus er staan nu al 3 leerkrachten voor de klas en wij 3 dan ook nog. Beetje veel, dus we gaan ‘s ochtends lessen geven en ‘s middags gaan we naar het weeshuis om daar te helpen. Tot de vakantie over is, daarna hopen we meer te kunnen doen, want dan staat er ook maar 1 leerkracht voor de klas.
De rest van de middag lekker lui gedaan, beetje opruimend en gelezen. We wilden gaan dweilen, maar het water is afgesloten. Er is te weinig water, waardoor we nu niet kunnen douchen, doortrekken, afwassen of koken. Net nu onze boiler eindelijk gemaakt is.
Morgen hebben we dan eindelijk weer warm water! De andere douche was ook al niet meer warm.

• 08 April 2014 - 19:43

Antonia A. Van Dam-de Leuw:

Leuk dat je dat allemaal meemaakt Anouk. Dat beleefde van de leerlingen bv gaan staan als de leerkracht binnenkomt dat is in de USA ook. Belgie ook, dacht ik.
    Hoop voor jullie dat 'r snel water is, douchen is belangrijk met die hitte, liefs en hou je goed( beetje overbodig)

• 08 April 2014 - 19:49

Wina:

Leuk Anouk,
    Heb vanmorgen bij je ma nog meer mooie foto's gezien
    Ziet er allemaal best goed uit toch ?
    Groetjes Wina

• 08 April 2014 - 20:26

Marjanne Aan De Wiel:

O wat een feest om jouw verhalen te lezen!! Groeten aan allemaal!
    Marjanne aan de Wiel

• 08 April 2014 - 21:03

Elbert,,anke,pim,sanne:

he anouk, wat maak jij veel mee! Leuk dat je al een hele les mag geven. Muizen in Afrika? Hij was zeker heel groot!!

• 08 April 2014 - 23:19

Ina Zoeremeijer:

Wat schrijf je leuk! Ziet helemal voor me! Dank je wel en tot de volgende keer

• 09 April 2014 - 11:19

Hugo:

Erg leuk allemaal,maar heb je mijn beeldje nu al? ; -)
    begint nu zeker aardig te stinken in jullie huisje.
    groetjes x huug

• 09 April 2014 - 12:15

Groep 5:

Hallo juf Anouk

We zijn erg geschrokken van de inbraak. Was U ook erg geschrokken? Gaat het nu weer goed bij jullie en hebben jullie plezier? Hoe ziet het er daar verder uit? Het gaat hier best goed maar we missen u wel hoor.We zijn benieuwd naar het volgende berichtje.

groetjes van groep 5

Verslag uit: Kameroen, Njinikom

De Stem van Dordt 15-jan 2014
Dordtse studenten gaan de lokale bevolking in Bamenda helpen in onder meer ziekenhuizen en scholen.
DORDRECHT - Acht studenten van het Da Vinci College in Dordrecht gaan eind maart naar Bamenda in Kameroen om daar stage te lopen.
Ze gaan onder meer in ziekenhuizen en op scholen de lokale bevolking helpen. Dordrecht heeft een stedenband met Bamenda.
Vrijdag 28 maart is het zover. Dan gaat een groep studenten naar Bamenda, vertelt André Schoonhoven, coördinator International Office van het Da Vinci College.
“Een drietal volgt de opleiding Verpleegkunde, drie studenten volgen de opleiding tot Onderwijsassistent en daarnaast nog twee studenten, Pedagogisch en één Maatschappelijke Zorg. Allemaal zorg- en welzijn dus.
Zij gaan meehelpen in een ziekenhuis, bij een weeshuis en een school, bijvoorbeeld.
Het is gewoon een stage, net als in Nederland, maar dan in een andere omgeving. Waardoor je kansen krijgt die je anders niet zou krijgen. Het zijn uitdagende omstandigheden; de kans om te leren is heel groot.”
De studenten blijven tien tot twaalf weken in Kameroen. “Het zal een hele schok zijn om in zo’n andere cultuur terecht te komen, maar de studenten worden goed begeleid en hun veiligheid staat voorop.
Er gaat ook een docent techniek mee, die gaat kijken wat de mogelijkheden daar zijn op het gebied van Bouw en Techniek. Want we merken dat daar vraag naar is vanuit de mensen in Bamenda.
Het moet een duurzaam project worden. We gaan er van uit dat dit de eerste stap is in een meerjarige samenwerking”, aldus André Schoonhoven.