We zijn er! - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Anouk Hienekamp - WaarBenJij.nu We zijn er! - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Anouk Hienekamp - WaarBenJij.nu

We zijn er!

Door: Anouk Hienekamp

Blijf op de hoogte en volg Anouk

31 Maart 2014 | Kameroen, Bamenda

Vrijdagochtend was het dan zover, ik ging eindelijk naar Kameroen. Na heel de week slecht geslapen te hebben en alle stress eruit te hebben gehuild ging ik dan eindelijk. Na een moeilijk afscheid stapte ik het vliegtuig in. Na 6 uur vliegen kwamen we aan in Douala. Nadat er eerst gedoe was met de taxi, kwamen we aan in een guesthouse. In de hitte alle spullen naar boven tillen, eten halen en daarna eindelijk slapen.

De dag erna hadden we weer een lange dagtocht. 6 a 7 uur in een taxi. Het zou een 18 persoonsbusje zijn. Dus wij allemaal blij, hadden we lekker veel ruimte met 9 personen. Kwam er nog een moeder en een klein kindje bij. Dus we waren met z’n 11e, zou dus makkelijk moeten passen. Het busje kwam, nou dat was geen 18 personen busje…… zaten we dan met z’n 3e op een bankje. Er reden dezelfde busjes rond, met 18 personen, helemaal propvol! Ook op brommertjes zitten ze met z’n 4en. Het was een hele mooie reis, het was super groen en er was genoeg te zien. De eerste 6 uur was de weg goed, er zaten wel grote drempels in af en toe, maar dat was niet heel erg. Het laatste uurtje was de weg heel slecht. Er zaten hele grote gaten in de weg. Amber en ik vonden het eigenlijk best grappig, de taxi chauffeur had Afrikaanse muziek aanstaan, door de hobbels hoefden we niet zelf te dansen haha. We kwamen in de avond bij het CBC guesthouse in Bamenda aan. We kregen heerlijk eten. Na het eten gingen er een aantal boodschappen doen, even water en ander drinken inslaan.

Zondag moesten we vroeg op voor ontbijt. Na een goed gevulde maag (heerlijke pannenkoekjes) gingen we wandelen. Onderweg naar de waterval kwamen we langs allemaal huisjes. Er waren heel veel lieve kindjes die zwaaiden of een handje gingen geven. Het was een warme maar ook mooie tocht. De gids die mee ging; Basil, liet zijn huis nog zien. Hij maakt ook bronzen beeldjes, hoedjes, tassen en maskers. Voordat ik naar huis ga, ga ik denk ik maar veel souvenirs kopen.

We hebben al een aantal keer snoep geven aan de mensen hier. Ze kennen het niet dus eerst durven ze het niet echt te eten. Als ze het gaan eten trekken ze een heel vies gezicht, maar ze zeggen toch dat ze het lekker vinden.

Vandaag zijn we naar de markt geweest. Wat een drukte, allemaal mensen die naar je roepen. En dan sta je even te wachten en dan wordt er opeens naar je gewezen en gevraagd of je met ze op de foto wil. Ik ben vandaag ook al ten huwelijk gevraagd. Gelukkig heb ik een lieve klasgenoot die mijn verloofde wil spelen haha. Alle kinderen hier kijken ons met mond open aan, ze vinden het heel bijzonder om een blanke te zien. Vandaag gaf ik een klein jongetje een hand en hij ging meteen naar zijn hand kijken of die ook wit was. Morgen gaan we eindelijk naar de vaste plaats. Ik heb er heel veel zin!

Groetjes Anouk

foto's komen later

  • 31 Maart 2014 - 17:53

    Ellen Mama:

    Hier een landvol leuke jongens! Heerlijk om te lezen, en je heeeeeeeeel even gesproken te hebben. Kisses!

  • 31 Maart 2014 - 18:27

    Lotte:

    Ge-wel-dig!!!! leuk om te lezen dat je eerste indruk overeenkomt met die van mij (deels). heerlijk om je ervaringen met het huwelijksaanzoek te lezen en de mensen die met je op de foto willen. geniet ervan. hoe ruikt de lucht? ;)
    en de taxi avonturen blijven spannend hoor!


    groetjes en veel plezier

  • 31 Maart 2014 - 18:49

    Margo Stok:

    hallo anouk
    wat leuk om dit te lezen doet me denken aan het reisverslag van lotte
    veel plezier en geniet ervan

  • 31 Maart 2014 - 19:00

    Maya Janssen:

    Hallo Anouk, leuk dit te lezen.
    Fijne tijd en geniet ervan.


  • 31 Maart 2014 - 19:36

    Mirella:

    Hoi Anouk,

    Goed van je te horen. Vervoer in Afrika is een belevenis op zich zie je wel!
    Helaas kon ik je de stapel stiften niet meer brengen om mee te nemen....maar ja, heb je ze eigenlijk wel nodig in zo'n kleurrijk land!

    Ik wens je een mooie tijd met bijzondere ervaringen, heb veel plezier en blijf goed gezond.

    Veel liefs, Mirella

  • 31 Maart 2014 - 20:02

    Wina:

    Leuk, je verslag te lezen

  • 31 Maart 2014 - 20:16

    Mary:

    Hoi Anouk, leuk verhaal. Hoop dat er nog vele volgen. Ben heel benieuwd naar je foto's. Hoe warm is het daar?
    Groetjes,
    Ron en Mary

  • 31 Maart 2014 - 21:51

    Marjanne Aan De Wiel:

    Hoi Anouk,

    O wat is dit herkenbaar!!! Geen woord te veel van mij he? Maar toch het zelf beleven is wel even anders, dan kun je 100x een verhaal horen, maar het spreekt pas echt als je er bent: This is Africa!!

    Ik volg je met belangstelling! '

    Groeten, ook aan de anderen...
    Marjanne, docent

  • 31 Maart 2014 - 22:25

    Andre:

    Hoi Anouk, klinkt heel erg leuk, ik hoop dat het een goed vervolg krijgt. Het is wel echt Afrika he? Groeten aan de rest

  • 01 April 2014 - 08:10

    José En Evelien:

    Dag Anouk, Emily en Dewi,

    Het klinkt goed en we vinden het fijn te weten dat jullie goed zijn aangekomen en dat de eerste verkenningen in het land verrassend zijn en mooi! Genieten dus!
    We zijn benieuwd naar de eerste indrukken van de BPV-adressen !
    Groeten aan de andere meiden en bedankt voor het bericht!

    Groet, Evelien en José

  • 01 April 2014 - 08:35

    Mariette Dolk:

    Hallo Anouk,
    Wat een leuk verslag! Veel plezier!

  • 02 April 2014 - 09:09

    Ina Zoetemeijer:

    wat een leuk verslag sterke met al je indrukken!

  • 02 April 2014 - 12:18

    Oma Ria Oversier-Brand:

    Lieve Anouk,

    Ik zit hier met mama in de sterrenlanden, en ik zit met heel veel plezier naar je foto's te kijken. En ik vind het heel fijn dat je het naar je zin hebt. Ik hoop dat je goed werk kan doen daar. en dat je met de tekenspullen en speelgoed dat je gekregen hebt, iets leuks kan doen met de kinderen. Ik hoop dat je toch ook een beetje goed kan slapen. En ik vind het fijn dat je er tien weken bent, ik mis je nu al, al heb je het goed naar je zin, ik hoop dat je niet een nog een lange tijd teruggaat.
    Ik word door mama op de hoogte gehouden.
    Door je berichtjes en ik hoop dat je weer terug komt en met papa en mama op vakantie kan.
    Doe in de tussentijd maar leuke dingen voor jezelf,

    Tot ziens,
    oma Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Bamenda

Mijn eerste reis

De Stem van Dordt 15-jan 2014
Dordtse studenten gaan de lokale bevolking in Bamenda helpen in onder meer ziekenhuizen en scholen.
DORDRECHT - Acht studenten van het Da Vinci College in Dordrecht gaan eind maart naar Bamenda in Kameroen om daar stage te lopen.
Ze gaan onder meer in ziekenhuizen en op scholen de lokale bevolking helpen. Dordrecht heeft een stedenband met Bamenda.
Vrijdag 28 maart is het zover. Dan gaat een groep studenten naar Bamenda, vertelt André Schoonhoven, coördinator International Office van het Da Vinci College.
“Een drietal volgt de opleiding Verpleegkunde, drie studenten volgen de opleiding tot Onderwijsassistent en daarnaast nog twee studenten, Pedagogisch en één Maatschappelijke Zorg. Allemaal zorg- en welzijn dus.
Zij gaan meehelpen in een ziekenhuis, bij een weeshuis en een school, bijvoorbeeld.
Het is gewoon een stage, net als in Nederland, maar dan in een andere omgeving. Waardoor je kansen krijgt die je anders niet zou krijgen. Het zijn uitdagende omstandigheden; de kans om te leren is heel groot.”
De studenten blijven tien tot twaalf weken in Kameroen. “Het zal een hele schok zijn om in zo’n andere cultuur terecht te komen, maar de studenten worden goed begeleid en hun veiligheid staat voorop.
Er gaat ook een docent techniek mee, die gaat kijken wat de mogelijkheden daar zijn op het gebied van Bouw en Techniek. Want we merken dat daar vraag naar is vanuit de mensen in Bamenda.
Het moet een duurzaam project worden. We gaan er van uit dat dit de eerste stap is in een meerjarige samenwerking”, aldus André Schoonhoven.

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2014

Tranendal in de bergen bij Njinikom

01 Juni 2014

RTV Dordrecht deel 2

19 Mei 2014

Met de jeep en te paard de binnenlanden in

15 Mei 2014

Uitzending RTV Dordrecht

14 Mei 2014

Proeven
Anouk

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 23216

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 07 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: