Dansen en een pak rammel - Reisverslag uit Mankon, Kameroen van Anouk Hienekamp - WaarBenJij.nu Dansen en een pak rammel - Reisverslag uit Mankon, Kameroen van Anouk Hienekamp - WaarBenJij.nu

Dansen en een pak rammel

Door: Anouk Hienekamp

Blijf op de hoogte en volg Anouk

22 April 2014 | Kameroen, Mankon

Donderdag 17 april:
Donderdag is al een tijdje geleden. Ik heb deze dag gewoon weer stage gelopen zoals elke dag. Ik weet niet precies meer of er deze dag iets bijzonders is gebeurd.
We hadden ieder geval afspraken gemaakt voor volgende week, want de vakantie is maandag voorbij en dan zijn alle kinderen weer op school. Eindelijk mag ik dan naar de kleine kinderen! Na even kennis te hebben gemaakt met de juf van de kleuters konden we naar huis. In de avond had ik weer gezellig met mijn ouders geskyped.

Vrijdag 18 april:
Vandaag dachten we uit te kunnen slapen, maar nee hoor! De mensen beginnen hier lekker vroeg. Door de inbraak zijn ze bezig met de muur rond ons huis te verhogen. Dus om half 7 was er al weer getik en gepraat bij het raam.
Na het ontbijt zijn we begonnen met schoonmaken. Naomi H en ik hebben lekker ons kamer helemaal van top tot teen geboend en de kamer even opnieuw ingedeeld.
Onze kamer was een stoffige boel geworden, omdat deze week bij ons ook de ijzeren deur erin gezet is.
Na de grote schoonmaak ging iedereen een beetje aan hun huiswerk of iets voor zichzelf doen. 's Avonds gingen we een filmavondje proberen te houden. Maar doordat de stroom uitviel deed de harde schijf van Emily het niet. Dus toch maar weer vroeg naar bed.

Zaterdag 19 april
Vandaag konden we wel uitslapen! Nou ja uitslapen, ‘t is toch maar half 8 geworden.
Als je elke dan om half 7 op moet, is uitslapen best moeilijk geworden. Vandaag was het lekker een niets doen dagje. Het was heerlijk weer, dus iedereen trok een korte broek aan en ging even internetten of lekker in de zon liggen.
Ja, je bent wel in Afrika, maar zo bruin word je ook weer niet. Dus we wilden allemaal even bij kleuren. Muziekje aan, matrassen van bedden, die niet werden gebruikt, op de grond gelegd en veel zonnebrand op. Na een half uurtje was het niet meer uit te houden. We zouden in de avond aardappeltjes eten, dus een aantal gingen aardappels schillen en een aantal waren bezig voor zichzelf.
Dinsdag hadden de leerkrachten ons uitgenodigd om te komen kijken bij een voetbalwedstrijd. Wij om 4 uur daar heen, waren ze eerst nog aan het handballen. Later begonnen ze met voetbal. Was heel leuk om te zien, we waren helaas op onze teenslippers anders hadden we mee kunnen doen.
Er was een veld met 2 houten doeltjes. In het veld stonden er allemaal geiten aan een paaltje vast. Een aantal geiten werd weg gehaald, maar grotendeels lieten ze gewoon staan. Nou het ziet er best leuk uit, voetballen tussen te geiten.
Dewi en ik gingen eerder weg, omdat we moesten koken.
In de avond gingen we naar de kerk. We hadden te horen gekregen dat er een dienst was met allemaal lichtjes. Toen we aankwamen was de kerk propvol en stonden er al allemaal mensen buiten.
De priester was bezig met de paaskaars, en we hebben ons zelf naar binnen moeten proppen. Er werden plastic stoelen naast de gewone houten banken gezet. Daar zaten we dan, met z’n 8 op 1 rij.
Tijdens de dienst viel een aantal keer de stroom uit. We zaten dan in een pik donkere kerk (alleen de Paaskaars brandde). Aan het begin hadden alle mensen een kaars beet, maar voor de rest werd er niets gedaan met lichtjes.
De kerk was wel leuker als op een normale zondag. Er werden toneelstukjes gedaan (verhalen uit de bijbel werden voorgedaan). En er werden vrolijke liedjes gezongen, en er werd zelfs een klein beetje gedanst.
Kwart voor 10 waren we het een beetje zat. De mensen in de kerk konden toen geld geven aan de kerk, wij hadden ook allemaal wat klein geld mee, dus we gingen ook wat in een pot doen. Toen we door de kerk liepen keek iedereen ons aan. We werden van top tot teen bekeken.
Iedereen ging gauw slapen, want we moesten om 7 uur al op voor een paasontbijt en we gingen weer een uitstapje doen.

Zondag 20 april
Het is Pasen! En ook in Kameroen gaan we paasontbijt houden. Naomi H had eiersalade gemaakt en we hadden ander soort broodjes gekocht in de kantine. Ook had ik leuke servertjes meegenomen uit Nederland. Kaarsjes aan, en we moesten wel gauw door eten, want om kwart over 8 stond de taxi al te wachten.
We hadden al eerder deze week naar Basil gebeld om te vragen wat voor uitstapjes we konden doen. Hij had gezegd dat we met hem naar een meer gingen en dat we naar Bafut gingen om naar de Fon te kijken.
Het meer was erg mooi, maar er kwam opeens een man met een heel groot mes aan. Hij wilde geld, omdat we foto’s hadden gemaakt en ernaar gekeken hadden. Uiteindelijk hebben we er wat geld kunnen afhalen en konden we weer gaan.
Toen reden we door naar Bafut. Onderweg vertelde Basil wat over Bafut en over de Fon. Een Fon is een soort koning. We kwamen aan bij de Fon. Een van zijn vrouwen verwelkomde ons. Dit was de jongste vrouw van de Fon. De Fon had geloof ik 55 vrouwen.
Na een rondleiding door het paleis en het museum kregen we een Afrikaanse dans te zien. Het waren mannen in jurken van kippenveren en ze hadden hele grote maskers op. Het was ontzettend leuk om te zien! Het waren allemaal zonen die de dansten of de muziek maakten.
De dag vloog voorbij, we kwamen om half 6 weer thuis. Gauw koken en daarna weer op tijd naar bed, want een nieuwe stageweek zou weer gaan beginnen.

Maandag 21 april
Eindelijk, de andere kinderen zijn weer op school. Amber, Dewi, Emily en ik hadden ons verdeeld in groepjes. Er zijn 2 kleuterklassen, dus we moesten groepjes van 2 maken. Ik ging samen met Amber. Toen we aankwamen op school was het heel erg druk, super veel kinderen opeens.
We werden door de directeur naar de kleuters gebracht en aan de andere juffen voorgesteld. Na het volkslied en een gebed kon de dag beginnen. Vandaag zou een beetje een kijkdag worden. Er werden heel veel liedjes gezongen en er wordt veel gedanst! De kinderen zijn erg druk (het zijn ongeveer 42 leerlingen).
De leerlingen worden geslagen als ze niet luisteren. Ze slaan de kinderen met een rietenstengels. Super zielig.
De juf loopt ook langs en slaat dan tegen de muur aan met de stengels om de kinderen bang te maken. Als ze niet luisteren krijgen ze een tik op hun hoofd en dan zie je heel de tafel met hun handen hun hoofd beschermen. Het was wel even schrikken, maar na een hele dag begin je het een beetje te snappen dat ze de kinderen slaan. De kinderen sloegen soms Amber en mij ook, en ze luisteren echt totaal niet! Ik zou die kinderen nooit gaan slaan, maar je moet wel een heel stuk strenger zijn tegen deze kinderen.
Voor de rest was het een hele leuke dag! Ik merk gelijk dat ik bij de kleine kinderen veel meer op mijn plek ben. Het is ook een stuk makkelijker om Engels te praten met de kleine kinderen, want als je een fout maakt is het niet zo heel erg.
Na school ging ik even met mijn moeder skypen. Na heel gezellig te hebben gepraat en een paar traantjes te hebben gelaten moest ik koken. Pasta met tonijn, als ik terug kom ben ik chef-kok. Thuis kookte ik heel soms, maar nu moet het 2 keer per week, dus leer het een beetje!
In de avond ging ik samen met Amber een filmpje kijken. En weer op tijd naar bed.

Dinsdag 22 april
Weer een dagje stage. Amber en ik hadden met de juf afgesproken dat we een tekenles gingen geven en een liedje aanleren.
Tijdens het volkslied en het gebed zagen we dat een leerkracht de kinderen die te laat waren, sloeg met een plastic snoer of plastic buis. Je zag de kinderen helemaal van in elkaar krimpen van de pijn. Heel erg om te zien, de tranen schoten in mijn ogen.
Gauw naar binnen en de les kon beginnen. Amber en ik gingen beginnen met tekenles. De leerlingen kregen een klein bordje met een schoolkrijtje. We moesten van de juf eerst een tekening op het bord maken en daarna zouden ze het natekenen.
We begonnen met een zon, nou dat lukte. Daarna dachten we een bloem, nou dat ging niet zo goed. Een hart, het lukte bij 1 kind. Een wolk met regen, ze hadden alleen de regen getekend. Een gezicht, het was niet echt een gezicht maar er zaten wel ogen en een mond aan vast. Het laatste wat we gingen tekenen was een vis, nou dat werd hem niet meer, het goede moment om te stoppen.
De juf ging eerst het alfabet doen en daarna een rekenlesje. De kinderen met een boek moesten we helpen, ik vond het super leuk maar het was geloof ik veel te moeilijk voor de kinderen.
De leerlingen gingen pauze houden en buiten spelen. Amber en ik gingen even overleggen met Dewi en Emily over de Hollandse dag.
De dag na koningsdag gaan we een hele dag organiseren met allemaal Nederlandse spelletjes. Na even overleggen gingen we terug naar de klas. Amber en ik gingen het liedje: hoofd, schouders, knie en teen aanleren (alleen dan in het Engels). De kinderen vonden het super leuk en de juffen deden helemaal mee.
Daarna gingen we een sportactiviteit met groep 7 doen. Heel de school ging de kinderen aanmoedigen. We deden estafette met een bal. Na de activiteit ging de groep nog met het springtouw dat ik had gegeven, springtouwen.
Alle leerkrachten gingen vrolijk mee springen en het zag er super leuk uit! Daarna was het weer een rustig middagje, een beetje huiswerk maken of internetten.

Liefs Anouk

  • 22 April 2014 - 22:08

    Ina Zoetemeijer:

    Geweldig weer al die ervaringen!, en let op elkaar))

  • 22 April 2014 - 22:22

    Wina:

    Gezellig weer van jouw verhaal genoten

  • 23 April 2014 - 07:28

    Monique:

    Dat is wat anders als bij ons in groep 5! Veel plezier, Monique.

  • 23 April 2014 - 12:14

    Astrid Helder, Stedenband Dordrecht-Bamenda:

    Beste Anouk,

    Het lezen van jouw blog is leuk om te doen. Je beschrijft alles goed. Wat lijkt het mij wennen en ook moeilijk om les te geven in een klas waar de leraren ander manieren gebruiken om de kinderen te laten luisteren dan in Nederland. Hebben jullie al eens met de leraren gesproken over onderwijsmethoden? Ben benieuwd naar hun ideeën.

    Veel plezier tijdens je stage.

    Vriendelijke groet,
    Astrid Helder

  • 07 Mei 2014 - 09:44

    José De Krijger:

    Hoi Anouk,
    Op deze berichten had ik nog niet gereageerd, wel al voor de vakantie gelezen! Leuk voor je dat je nu bij de kleuters zit! en moeilijk om te zien dat de opvattingen van de leerkrachten over pedagogisch handelen anders zijn , dan in Nederland.
    Wat kun je er aan doen? Hebben jullie het daar samen over????
    Zijn jullie in staat te laten zien dat het ook anders kan? En is en een gesprek over te voeren , zonder te beschuldigen en de leerkrachten af te vallen????
    Ik ben benieuwd!
    Groet, van José

  • 12 Mei 2014 - 11:42

    Marjanne Aan De Wiel:

    Hallo Anouk en andere dames,

    Even zeggen dat ik dagelijks an jullie denk. Ik heel veel beeld als ik jullie verhalen lees. Precies een jaar geleden was ik er ook. Soms is het natuurlijk wel schokkend wat je meemaakt.
    Wat is de wereld toch heel anders in Afrika al je je hebt kunnen bedenken. Ik lees met veel plezier jullie verslagen en reageer altijd op 1 ervan.

    Hartelijke groeten en veel plezier en leergenoegen.

    Marjanne aan de Wiel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Mankon

Mijn eerste reis

De Stem van Dordt 15-jan 2014
Dordtse studenten gaan de lokale bevolking in Bamenda helpen in onder meer ziekenhuizen en scholen.
DORDRECHT - Acht studenten van het Da Vinci College in Dordrecht gaan eind maart naar Bamenda in Kameroen om daar stage te lopen.
Ze gaan onder meer in ziekenhuizen en op scholen de lokale bevolking helpen. Dordrecht heeft een stedenband met Bamenda.
Vrijdag 28 maart is het zover. Dan gaat een groep studenten naar Bamenda, vertelt André Schoonhoven, coördinator International Office van het Da Vinci College.
“Een drietal volgt de opleiding Verpleegkunde, drie studenten volgen de opleiding tot Onderwijsassistent en daarnaast nog twee studenten, Pedagogisch en één Maatschappelijke Zorg. Allemaal zorg- en welzijn dus.
Zij gaan meehelpen in een ziekenhuis, bij een weeshuis en een school, bijvoorbeeld.
Het is gewoon een stage, net als in Nederland, maar dan in een andere omgeving. Waardoor je kansen krijgt die je anders niet zou krijgen. Het zijn uitdagende omstandigheden; de kans om te leren is heel groot.”
De studenten blijven tien tot twaalf weken in Kameroen. “Het zal een hele schok zijn om in zo’n andere cultuur terecht te komen, maar de studenten worden goed begeleid en hun veiligheid staat voorop.
Er gaat ook een docent techniek mee, die gaat kijken wat de mogelijkheden daar zijn op het gebied van Bouw en Techniek. Want we merken dat daar vraag naar is vanuit de mensen in Bamenda.
Het moet een duurzaam project worden. We gaan er van uit dat dit de eerste stap is in een meerjarige samenwerking”, aldus André Schoonhoven.

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2014

Tranendal in de bergen bij Njinikom

01 Juni 2014

RTV Dordrecht deel 2

19 Mei 2014

Met de jeep en te paard de binnenlanden in

15 Mei 2014

Uitzending RTV Dordrecht

14 Mei 2014

Proeven
Anouk

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 23227

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 07 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: