Eindelijk beginnen met stage; het liep heel anders - Reisverslag uit Njinikom, Kameroen van Anouk Hienekamp - WaarBenJij.nu Eindelijk beginnen met stage; het liep heel anders - Reisverslag uit Njinikom, Kameroen van Anouk Hienekamp - WaarBenJij.nu

Eindelijk beginnen met stage; het liep heel anders

Door: Anouk Hienekamp

Blijf op de hoogte en volg Anouk

05 April 2014 | Kameroen, Njinikom

Donderdag om 2 uur hadden we een gesprek op de school.
Toen we aankwamen moesten we eerst zoeken naar de directeur. Wij aan de kinderen vragen en die beginnen dan allemaal te lachen. Nadat 1 meisje ons echt begreep kwam de directeur net aangelopen. We hebben toen een klein gesprekje gehad en daarna een rondleiding.
Heel de school bleek gesponsord te zijn door Nederland. Alles wat hij aanwees kwam uit Nederland. Tafels, stoelen, computers en schoolborden. We hadden nog een overleg over onze dagen en tijden. We mochten zelf kiezen wanneer we wilden komen en hoe laat, dat maakten ze niet veel uit.
We zouden vrijdag een activiteit met de kinderen doen. Dewi, Emily en ik moesten een rooster maken en een activiteit verzinnen voor 55 kinderen.
In de avond hadden we eindelijk heerlijk spaghetti gegeten! We hadden zelf gekookt met alle middelen die we hadden. Dikke saus met paprika, mais, ham, prei, ui en tomaat. Na het eten gingen we in etappes Skypen. Amber en ik gingen stiekem kijken in de andere douche van het huisje. Daar deed de boiler het wel! Wij gauw de douchespullen pakken! Eindelijk warm douchen!! Na een heerlijke warme douche en eindelijk mijn haar weer fatsoenlijke kunnen wassen, ging ik ook Skypen. Die avond heel gezellig met iedereen thuis gekletst. Internet viel er een aantal keer uit en in het donker zitten in een leuke ervaring. Ik ging als laatste naar de wc, alle deuren afgesloten, alle ramen en alle gordijnen dicht.

Vrijdag 4 april:
De wekker ging, we gingen eindelijk beginnen met stage! Ik hoorde Naomi tegen Amber zeggen: lekker bijdehand van die meiden, ze hebben het raam en het gordijn open laten staan. Ik snapte er niets van! Ik dacht hallo! Ik heb hem dicht gedaan hoor.
Toen begon Amber te praten dat ze die avond allemaal enge en harde geluiden had gehoord. Het leek alsof er inbrekers waren geweest. Naomi sprong meteen op en ik liep er een stukje achter. Naomi begon opeens te huilen en toen zagen we de deur. Er was ingebroken…. Het slot was open gebroken.
Gelijk iedereen wakker gemaakt en meteen gekeken wat er weg was. Er is 150 euro in CFA weg, mijn iPod, oude telefoon en 4 paar birkenstocks.
We gingen meteen allemaal dingen regelen. Ik heb Truus gebeld om te vragen wat we moesten doen. Dewi belde Michel. We moesten naar Mc Donald. Hij is onze contact persoon als er problemen zijn. Naomi en Amber gingen hem halen.
Nadat hij een aantal foto’s had gemaakt stond binnen een minuut heel de woonkamer vol. Alle zusters en mensen van de buurt kwamen hun spijt betuigen. De mensen hadden met ons te doen.
Het vreemde was, mijn iPhone lag op tafel. Op de tafel stonden 2 laptoppen en boxjes. Naast de 4 paar birkenstocks, lagen ook nog mijn tweede paar. Die hadden ze niet meegenomen. Je ziet dan maar dat schoenen belangrijker zijn dan laptops. Buiten waren er voetafdrukken te zien van de dader. We waren allemaal in shock, iemand van ons kon moeilijk rustig worden, en was helemaal overstuur geraakt. Ze wilde meteen naar huis.
Michel en Mister Jude zouden in de middag komen.
Dewi en ik gingen maar even naar de school, die hadden verwacht dat we zouden komen. Toen we aankwamen stond heel het schoolplein vol. Ze waren aan het zingen. We werden naar voren geroepen en we werden voorgesteld. Alle kinderen vonden het super leuk dat we kwamen. De directeur zei tegen de leerlingen dat we een activiteit met ze gingen doen. De kinderen begonnen hard te klappen en hadden er heel veel zin. Maar we kwamen eigenlijk met slecht nieuws, we kwamen vertellen dat we niet meer zouden komen door de inbraak. We zeiden gauw tegen de directeur dat er in was gebroken en we werden meteen apart genomen met alle leerkrachten. We hadden foto’s laten zien en vertelde het verhaal. Iedereen vond het heel vervelend en vonden het heel erg voor ons. Ze snapte dat we niet kwamen en we zouden maandag dan echt beginnen.
Toen we terug kwamen zat weer heel het huis vol. Allemaal mensen die kwamen kijken en kwamen vragen wat er was gebeurd.
We hebben ontzettend veel mensen ontmoet! We kunnen naar heel veel mensen toe als er een probleem is.
Michel en mister Jude kwamen, we hebben rustig met ze gepraat. We zouden in de avond een bewaker krijgen, alle deuren zouden veranderd worden in ijzeren deuren. De voordeur was natuurlijk het belangrijkste.
Er kwamen nieuwe meiden bij. Twee Nederlandse meiden uit Nijmegen. Ze doen hbo verpleegkundige. Ik heb samen met ze gekookt. Nasi op een andere manier. Nasi met beef en heel veel soorten groente erin. Door de kruiden en zakjes die ik mee had genomen smaakte het gewoon goed! Ik was best trots op mezelf, normaal kook ik nooit echt.
Omdat de deur nog steeds niet was gemaakt gingen we weer in gedeeltes skypen. Om 8 uur zou de deur gemaakt worden. Om half 9 kwamen ze. Nou de deur passen. Paste niet…. Toen maar slopen. Daarna weer passen. Paste nog steeds niet. Toen maar even meten. Weer slopen, daarna paste de deur wel. Dat was ondertussen om 12 uur. Toen gingen ze cement maken, wij water tillen en een half uur later begonnen ze met metselen. En om half 2 waren ze eindelijk klaar met de binnenkant. We konden eindelijk slapen, maar de mannen gingen nog de buitenkant metselen. Dat geeft nu een veilig gevoel!

Zaterdag 5 april
Met licht aan, en bij Amber in bed te hebben gelegen, hebben we allemaal kunnen slapen. Het voelt wel veilig als er een man voor de deur zit.
Vandaag zijn de meiden van Bafut weer bij ons gekomen. We hebben even een ontbijtje verzorgd en het huisje laten zien. Eerst even bijkletsen en daarna hebben we de meiden een rondleiding geven. Bij het weeshuis hebben we een tijdje gezet en met de kinderen gespeeld.
Emily en ik bleven nog even iets langer zitten. We hebben zulke schattige baby’tjes gehad op onze schoot. Ik word een beetje verliefd op al die lieve zwarte kindjes!
Ik ben met Amber ook even foto’s gaan maken van het huis en de omgeving. Alle mensen vragen of je een foto van hun wilt maken en als ze de foto zien beginnen ze heel hard te lachen. Iedereen vind het heel erg leuk als je een foto van ze wilt maken.

Er is zondag geen internet, omdat zondag een rustdag is.

• 05 April 2014 - 20:43

Ina Zoetemeijer:

Nou dat zijn leuke en minder leuke ervaringen.
    Goed om het van je af te schrijven en inderdaad zag een foto dat je met je vader aan het praten was. Gaaf hoor! nou zet hem weer op, je kunt het!!
    groetjes, Ina

• 05 April 2014 - 20:52

Antonia Van Dam De Leuw:

Wat een ervaring Anouk, maar je bent een KEI ! Groetjes ook van Jan van Dam

• 05 April 2014 - 23:19

Wina:

Spannend allemaal Anouk.
    Schattig zeg die kleine negertjes

• 06 April 2014 - 13:21

Astrid Stichting Stedenband Dordrecht-Bamenda:

Hoi Anouk,

Dat is schrikken een inbraak! Blij te horen dat er gelijk maatregelen zijn genomen en jullie nu een persoonlijke 'bodyguard' hebben. De kinderen op de foto's zien er erg lief uit. Benieuwd waardoor de kinderen wees zijn geworden.
    Heel veel plezier op jullie eerste stage-dag en een fijn weekend.

groeten,
    Astrid

• 06 April 2014 - 21:50

José:

Hoi Anouk, Dewi en Emily,
    Wat een belevenissen ! Maar niet leuk , dat er was ingebroken! Maar fijn dat er serieus met jullie ervaringen en gevoelens is omgegaan en dat er geprobeerd is om weer aan een stukje veiligheid te werken! Ben jij inmiddels weer opgeknapt Anouk?
    Wat een leuke foto's van jullie met de jonge kinderen!
    Ik wens jullie morgen een goede eerste stagedag en succes met de activiteiten voor de grote groep kids. Wat gaan jullie doen?
    Ik hoor het , welterusten en tot schrijfs!
    Liefs José

• 07 April 2014 - 22:17

Irma:

Hoi Anouk wat een spannend begin van je stage zeg. Hoop voor jullie dat alles nu een beetje rustiger gaat verlopen. Ontzettend leuk om je verslagen te lezen. Dat je verliefd ben op die kleine kindjes kan ik wel begrijpen. Wat zien ze dr schattig uit. Heel veel succes verder en lekker genieten van deze mooie tijd.

Groetjes Irma.

Verslag uit: Kameroen, Njinikom

De Stem van Dordt 15-jan 2014
Dordtse studenten gaan de lokale bevolking in Bamenda helpen in onder meer ziekenhuizen en scholen.
DORDRECHT - Acht studenten van het Da Vinci College in Dordrecht gaan eind maart naar Bamenda in Kameroen om daar stage te lopen.
Ze gaan onder meer in ziekenhuizen en op scholen de lokale bevolking helpen. Dordrecht heeft een stedenband met Bamenda.
Vrijdag 28 maart is het zover. Dan gaat een groep studenten naar Bamenda, vertelt André Schoonhoven, coördinator International Office van het Da Vinci College.
“Een drietal volgt de opleiding Verpleegkunde, drie studenten volgen de opleiding tot Onderwijsassistent en daarnaast nog twee studenten, Pedagogisch en één Maatschappelijke Zorg. Allemaal zorg- en welzijn dus.
Zij gaan meehelpen in een ziekenhuis, bij een weeshuis en een school, bijvoorbeeld.
Het is gewoon een stage, net als in Nederland, maar dan in een andere omgeving. Waardoor je kansen krijgt die je anders niet zou krijgen. Het zijn uitdagende omstandigheden; de kans om te leren is heel groot.”
De studenten blijven tien tot twaalf weken in Kameroen. “Het zal een hele schok zijn om in zo’n andere cultuur terecht te komen, maar de studenten worden goed begeleid en hun veiligheid staat voorop.
Er gaat ook een docent techniek mee, die gaat kijken wat de mogelijkheden daar zijn op het gebied van Bouw en Techniek. Want we merken dat daar vraag naar is vanuit de mensen in Bamenda.
Het moet een duurzaam project worden. We gaan er van uit dat dit de eerste stap is in een meerjarige samenwerking”, aldus André Schoonhoven.